تبلیغ 1 اتیه

جداسازی حقوق مالکانه و مدیریتی سهم‌ها

سازمان بورس و اوراق بهادار الگوهایی را طراحی کرد که نگرانی سهامداران عمده مبنی بر تامین منابع مالی در عین حفظ حق رای و کنترل شرکت را تا حدود زیادی از بین می‌برد.

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما؛ در حالی که سهامداران عمده همواره دغدغه تامین منابع مالی شرکت متبوع خود را دارند، از سوی دیگر، حاضر نیستند این تامین مالی منجر به از دست رفتن حق رای آن‌ها شود.
محمدرضا نجفی، نماینده تهران و عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی، تاکید کرد که در صورت عملی شدن و اجرای این طرح ها، این مشکلات تا حدودی از بین می‌رود.
وی افزود: هدف از طراحی روش‌های «ایجاد صندوق سرمایه‌گذاری تک سهم»، «گواهی سپرده سهام با وجود نهادهای واسط»، «گواهی سپرده سهام بدون وجود نهاد واسط»
این است که حقوق مالکانه و مدیریتی سهم‌ها جداسازی شود، تا با وجود فروش سهام توسط سهامدار عمده، بخشی از حق رای به عنوان یک ابزار در اختیار او قرار داشته باشد. به بیان دیگر، راه برای ارائه سطح جدیدی از سهام که با برخورداری از حقوق مالکانه از حق رای محدودی برخوردار است، باز شود.
نجفی در باره اینکه این راه‌حل‌ها چگونه می‌تواند به سهامداران عمده کمک کند؟ اظهار داشت: فارغ از اینکه این طرح تا چه حد امکان عملی شدن دارد، هدف این است که با این روش‌ها سهامدار عمده برای رفع مشکلات خود و تامین سرمایه مورد نیاز شرکت، مقداری از سهام خود را با شرط حفظ حق رای به دیگران واگذار کند. این سهامداران خرد در واقع صرفا سرمایه‌گذار هستند و در نهایت می‌توانند انتظار دریافت سود سهام خود که ناشی از عملکرد شرکت است، را داشته باشند. در کنار این موضوع سهامدار عمده هم با حفظ جایگاه خود، از طریق این منایع مالی حاصل شده، مشکلات خود را مرتفع می‌کند.
وی افزود: در این سازوکار یک تضاد منافع بین سهامدار عمده‌ای که کنترل شرکت را در اختیار دارد و سرمایه‌گذاری که از مالکیت بخشی از شرکت برخوردار شده، اما قدرت کنترلی در این زمینه ندارد، به وجود خواهد آمد؛ که از چالش‌های آتی شرکت خواهد بود.
نجفی اظهار داشت: به همین دلیل در شرایطی که به‌وسیله کمیته فقهی در نظر گرفته شده راه‌هایی پیش‌بینی شده است، یعنی سهامدار عمده اگر علاقمند به حفظ توان مدیریتی خود باشد، باید همچنان در منافع شرکت ذی‌نفع باشد. البته و قاعدتا که در همین راستا مواردی مانند تعیین بازرس، تصویب صورت‌های مالی، تعیین سود تقسیمی و ... در اختیار سرمایه‌گذاران یا نماینده آن‌ها از طریق مجمع عمومی خواهد بود.

منبع خبر: خبرگزاری صدا و سیما
 
 

 

ثبت نام و عضویت میز کار

لینک های مفید

 

دیدگاه کاربران

 

هدیه مالی تیم متفکران نوین مالی در شبکه اجتماعی