تبلیغ 1 اتیه

برای بهینه‌سازی مصرف آب به طرق زیر می‌توان اقدام نموند: 1- اقدامات قانونی و کنترلی 2-  اصلاحات بزاری (استفاده از انواع تجهیزات و ابزارآلات کاهنده مصرف آب با فناوری نوین) 3-  اصلاح تأسیسات و تجهیزات بهداشتی 4-  اصلاحات رفتار (فرهنگ‌سازی) در این مقاله اصلاح تأسیسات و تجهیزات بهداشتی بررسی می‌شود.

 

استفاده از کنتور مجزای کاشانه‌ای

از مهم‌ترین دغدغه‌های شرکت آب و فاضلاب اندازه‌گیری میزان مصرف آب مشترکین که بر اساس میزان مصرف واقعی خود آب‌بهای مصرفی را پرداخت نماید هست. به همین منظور بحث کنتورهای مستقل کاشانه‌ای باهدف اصلی ایجاد انگیزه برای کاهش مصرف در بین مصرف‌کنندگان این‌گونه مجتمع‌ها مطرح هست. درصورتی‌که هر مصرف‌کننده از مقدار واقعی مصرف خودآگاه باشد احتمال اینکه با استفاده از مشوق‌هایی مصرف خود را کاهش دهد بیشتر است؛ و استفاده از کنتورهای مجزا میزان مصرف آب را 10 تا 35% کاهش داده است.

تصفیه فاضلاب خانگی و بازچرخانی و استفاده‌ی مجدد از آب فاضلاب تصفیه‌شده:

  • پساب‌های ناشی از آب مصرفی در شستن لباس، وان، دوش و روشویی 50 تا 80% از فاضلاب را تشکیل
  • می‌دهد که به آن فاضلاب یا آب خاکستری اطلاق می‌گردد؛ که می‌توان با هزینه‌ی کم آن را در محل
  • تصفیه و مورداستفاده‌ی مجدد قرارداد.
  • موارد استفاده از آب و فاضلاب تصفیه‌شده
  • در آب‌شویه توالت‌ها
  • آبیاری فضای سبز
  • شستن اتومبیل

اصلاح و طراحی مجدد سیستم لوله‌کشی ساختمان

 لوله‌کشی ساختمان از حیث طراحی و اجرا و نیز انتخاب مصالح از اهمیت به سزایی برخوردار است. استفاده از لوله‌های مقاوم در برابر خوردگی و رسوب پذیری و دارای مقاومت مکانیکی و شکل‌پذیری بالا و مقاوم در برابر ضربه و حرارت می‌تواند ضمن حفظ بنای ساختمان از نشتی‌های احتمالی میزان از شبکه داخلی ساختمان‌ها را به‌صورت جدی کاهش دهد. هم‌چنین انتخاب نوع سیستم طراحی شبکه‌ی داخلی از حیث تأمین فشار کافی و کاهش فشار مازاد بالأخص در ساختمان‌های دارای ارتفاع زیاد از طریق ایجاد مخازن طبقاتی در کاهش نشتی و مصرف و افزایش عمر شیرآلات و تأسیسات بهداشتی ساختمان مؤثر هست. تجهیزاتی ساخته‌شده که با نصب آن به شیر آشپزخانه یا دوش می‌توان دبی مصرفی را اندازه‌گیری و نمایش داد؛ و بدین ترتیب مشترکین با دانستن میزان مصرف آب می‌توانند تأثیر اقدامات خود را در کاهش مصرف مشاهده و در صورت امکان تلاش خواهد کرد. هر بار نسبت به‌دفعات قبل آب کمتری مصرف کند.

کنترل نشت در شیرهای آب و شبکه آب داخل منزل:

نشتی آب از یک لوله اگر پنهان باشد مقدار زیادی آب را به هدر خواهد داد. حجم یک قطره آب 0.05 میلی‌لیتر است در این صورت هزاران لیتر آب به هدر می‌رود.  به‌عنوان‌مثال اگر شیر آبی نشتی به میزان 100  قطره در دقیقه باشد میزان آبی که در طول یک‌یک روزبه هدر خواهد داد برابر 7.2 لیتر هست و در طول سال مقدار آن به 2628 لیتر خواهد رسید. نشتی از یک لوله آب گرم چون برای گرم کردن آب انرژی مصرف‌شده پرهزینه‌تر است پس همه نشتی‌ها چه کوچک و چه بزرگ را بلافاصله بایستی تعمیر نمود.

کاهش حجم آب‌شویه‌های حجیم:

برای این منظور دو آجر را از پوشش پلاستیکی یا نایلونی می‌پوشانیم و آن را در داخل آب‌شویه جهت کاستن از حجم آب‌شویه قرار می‌دهیم بطوریکه اختلالی در مکانیم آب‌شویه ایجاد ننماید حجم اشغال‌شده توسط این قطعه آجر باعث صرفه‌جویی در مصرف آب در آب‌شویه معمولی تا حدود 20 لیتر در روز می‌شود.

روش کنترل نشت در آب‌شویه‌ها:

ماده‌ی رنگی را داخل مخزن آب‌شویه می‌ریزیم ماده رنگی ظرف مدت 30 دقیقه از محل نشت پدیدار می‌شود. قطعات مختلف توالت ازنظر ساییدگی- خوردگی و یا شکستگی باید کنترل شوند. آب‌شویه‌هایی که نشتی دارند آب را به داخل کاسه‌ی توالت هدر داده و درنتیجه سطح آب را در آب‌شویه پایین آورده و سبب می‌شوند شناور باعث باز شدن شیر ورودی شده و دائم از تازه‌وارد آب‌شویه گردیده و آب هدر می‌رود.

 

در صورت علاقه مندی به یادگیری کامل مبحث مدیریت سبز بخش عمومی، جهت پیش ثبت نام و یا  شرکت در دوره ها کلیک کنید.

جهت پیش ثبت نام  کلیک کنید...

در صورتی که به مشاوره پیرامون موضوع فوق علاقه دارید کلیک کنید...

اطلاعات بیشتر کلیک کنید...

 

 
 
 
 
 

 

ثبت نام و عضویت میز کار

لینک های مفید

 

 

 

|  
  |
دیدگاه کاربران

 

 

هدیه مالی تیم متفکران نوین مالی در شبکه اجتماعی