تبلیغ 1 اتیه

استرس در مدیریت رفتار سازمانی از اهمیت و جایگاه ویژه ای برخوردار است و از آن جایی که شرایط کار دایما درحال تغییر است، این بحث همواره با درجات مشخصی در رابطه با مسایل مرتبط با کار در سازمان ها وجود دارد و در چند دهه اخیر آهنگ حرکت زندگی شتاب بیشتری گرفته و تحولات در دنیای کار به صورت جدی تری خود نمایی نموده است.

 

اکثر سازمان‌ها به این مساله واقف نیستند که وجود استرس در کارکنان، هر ساله چه هزینه‌ای برای آنان به همراه دارد.با در نظر گرفتن نقش استرس در ۶۰ تا ۹۰ درصد از مشکلات پزشکی، سازمان‌ها دیگر نمی‌توانند هزینه‌های ناشی از مراقبت پزشکی کارکنان را که در اثر استرس به وجود می‌آید، نادیده بگیرند. تحقیقات نشان می‌دهد که وجود استرس به هزینه‌های انجام کار به طرق مختلف افزوده و سلامت و بهره‌وری کارکنان را به خطر می‌اندازد. در اینجا به برخی از پیامدهای استرس در کارکنان می‌پردازیم:

غیبت در کار

شکایات

تصادفات

اشتباه در قضاوت و عمل

تضاد و مشکلات بین فردی

مشکل در خدمات رسانی به مشتریان

مقاومت در برابر تغییر

نبود زمان کافی برای انجام درست کارها

از دست رفتن سرمایه فکری

هدایت درست امور

 

نشانه‌های هشداردهنده استرس شغلی در کارکنان
احساس عدم توانایی درانجام مسئولیت‌های محوله، نخوابیدن به مقدار کافی یا خوابیدن بیشتر از حد معمول، تغییرات قابل توجه در وزن، احساس خستگی مداوم و از دست دادن علاقه به فعالیت‌هایی که قبلا موجب لذت فرد بوده، بخشی از نشانه‌هایی است که نشان می‌دهند فرد دچار استرس شغلی شده است. همچنین به سادگی خشمگین با تحریک شدن، بروز سردردهای مکرر یا سایر دردهای حاد یا مبهم، روی آوردن به داروهای روانگردان یا الکل، داروهای آرامبخش و خواب‌آور نیز در میان این عوامل قرار می‌گیرند.  

 

راهکارهای پیشگیری و کنترل استرس شغلی
یکی از مهم‌ترین موارد در پیشگیری از ابتلای کارکنان به استرس شغلی، شناسایی و کنترل عوامل استرس‌زای محیط کار توسط تیم سلامت است. در کنار آن طراحی و تنظیم ساعت کار در شیفت‌های کاری برای فراهم کردن زمان استراحت و خواب کافی، طراحی ارگونومیک محیط کار به منظور راحتی و احساس آرامش کارکنان، به همراه داشتن یک همکار در زمان انجام کارهای دشوار و طولانی و انجام ورزش به صورت منظم بخش دیگری از راهکارهایی است که می‌توان در این زمینه از آنها استفاده کرد. انجام تنفس آهسته و عمیق (به آرامی از بینی نفس بکشید. چند ثانیه نگهدارید و آرام از دهان خارج کنید. پنج تا ۱۰ بار این کار را انجام دهید.) این عمل، هنگام استرس و فشار نیز می‌تواند به کاهش این استرس کمک کند. در این میان داشتن خواب کافی در فاصله شیفت‌های کاری و انجام اقدامات درمانی و بازتوانی مناسب در کارکنان دچار مشکلات روانی و بیماران نیز می‌تواند موثر باشد.

 

چه باید کرد ؟

اولین قدم برای مدیران یا هر متخصص دیگری که در صدد به حداقل رساندن هزینه استرس در سازمان می‌باشد، دانستن تاثیرات وجود استرس بر افراد است. با درک این موضوع، مدیران با قدرت بیشتری می‌توانند با عمق و وسعت فشارهایی که بر کارکنان می‌رود، ارتباط برقرار نمایند. هدایت اینگونه فشارها کار آسانی نیست و مستلزم صداقت مدیریت در مورد اعمال و سیاست‌های خود و تعهد به سختکوشی در جهت تغییر رویه‌ها می‌باشد. با شناسایی هزینه‌های وجود استرس، مدیران قادر خواهند بود اولین قدم را در جهت کاهش هزینه‌های عملیاتی و در عین حال پرورش نیروی کار خوشحال، سالم و مولد در سازمان خود، بردارند.

 

 

منابع:

" مقاله پژوهشی مدیریت استرس مدیران و کارکنان سازمان " نویسنده: ناصر فقهی فرهمند

ایسنا

دنیای اقتصاد

www.businessperform.com

 

در صورت علاقه مندی به یادگیری کامل مبحث مدیریت هزینه، جهت پیش ثبت نام و یا  شرکت در دوره ها کلیک کنید.

جهت پیش ثبت نام  کلیک کنید...

در صورتی که به مشاوره پیرامون موضوع فوق علاقه دارید کلیک کنید...

اطلاعات بیشتر کلیک کنید...

 

 
 
 
 
 

 

ثبت نام و عضویت میز کار

لینک های مفید

 

 

 

|  
  |
دیدگاه کاربران

 

 

هدیه مالی تیم متفکران نوین مالی در شبکه اجتماعی