تبلیغ 1 اتیه

طرح کسب و کار سندی مکتوب است که جزییات کسب و کار پیشنهادی را مشخص می کند. این سند باید ضمن تشریح موقعیت کنونی، نیازها، انتظارات و نتایج پیش بینی شده را شرح دهد و کلیه جوانب آن را ارزیابی کند.

 

 

مهم آن است که مالک درباره هدف خود از کسب و کار و منابعی که برای آن نیاز دارد به دقت فکر کند. این موضوع در برآورد میزان سرمایه مورد نیاز، به وی کمک خواهد کرد. بعید به نظر می رسد که مالک کسب و کار، برای راه اندازی آن سرمایه کافی داشته باشد. حمایت کنندگان مالی-بانکها یا سرمایه گذاران ریسکی-باید متقاعد شوند که سرمایه گذاری در کسب و کار جدید، منطقی و درست است. فرض بر این است که اگر کسب و کار ایده خوبی نداشته باشد، هم برای صاحب آن و هم برای حمایت کنندگان مالی آن، باید این موضوع را در مرحله برنامه ریزی و قبل از هدر رفتن مقدار زیادی از زمان و هزینه، شناسایی کنند.


اجزای یک طرح کسب و کار
 اهداف کلی
 مشخصات مجری طرح و همکاران
 تعریف و توصیف کسب و کار
 تحلیل استراتژی بازار
 تحلیل مالی


طرح کسب و کار نشان دهنده چیست؟
آماده کردن یک طرح کسب و کار نتیجه نهایی روند طرح ریزی نیست، بلکه تحقق طرح، هدف نهایی است. با این وجود نوشتن طرح یک مرحله میانی مهم است. طرح نشان می دهد که به منظور یک کسب و کار محرز، بررسیهای دقیق در ایجاد کسب و کار انجام شده است و برای راه اندازی آن کارآفرین، وظیفه اش را انجام داده است.


هدف طرح
وجود یک طرح کسب و کار رسمی، صرفنظر از اندازه کسب و کار آن، به همان اندازه که برای راه اندازی مهم است برای یک کسب و کار برقرار ( محرز ) نیز مهم است.


این طرح چهار عمل اصلی را بصورت زیر انجام می دهد

  • به مدیر یا کارآفرین کمک می کند که جوانب و پیشرفت پروژه یا کسب و کارش را مشخص ، متمرکز و بررسی کنند.
  • یک چهارچوب منطقی و حساب شده ایجاد می کند تا در آن یک حرفه بتواند توسعه یابد و تدابیر مربوط به آن حرفه را در چند سال آینده دنبال می کند.
  • بعنوان ماخذ و مبنایی برای مذاکره با اشخاص ثالث مانند سهامداران، دفاتر نمایندگی، بانکها، سرمایه گذاران و ... بکار می رود.
  • معیاری را برای سنجش وضعیت واقعی کسب و کار در برابرآنچه که باید باشد، ارائه می دهد.


خش های یک طرح کسب و کار شامل:
1- خلاصه مدیریت
2- تشریح شرکت یا تعریف سازمان
3- خدمات و محصولات
4- تجزیه و تحلیل بازار
5- استراتژی و جزئیات اجرایی آن
6- بررسی و تحلیل رقبا
7- تیم مدیریتی
8- الزامات و نیازهای تامین بودجه
9- بررسی های مالی طرح
10- پیوست ها
11- جداول و نمودارها


انسانهای بیشماری دارای افکار و تصورات ذهنی خلاقانه و خاصی می باشند که برای عملیاتی کردن آن نیاز به مطرح ساختن آن به غیر دارند. اما بدلیل عدم توانایی در تصویرسازی آن هیچگاه موفق به پیاده سازی افکار خود نمی گردند. بر این اساس انسانها نیاز به نوشتن یک طرح کسب و کار دارند. یک طرح کسب و کار سندی مکتوب است که جزئیات کسب و کار پیشنهادی را مشخص می کند. این سند باید ضمن تشریح موقعیت کنونی، نیازها، انتظارات و نتایج پیش بینی شده را شرح دهد و کلیه جوانب آن را ارزیابی کند.


هشت دلیل برای نوشتن یک برنامه کسب و کار وجود دارد:
1- برای فروش کالا
2- برای بدست آوردن وام بانکی
3- برای جلب توجه سرمایه گذار
4- برای تشکیل اتحادهای راهبردی
5- برای کسب قراردادهای بزرگ
6- برای جذب کارمندان کلیدی
7- برای فروش یا خرید شرکت و تلفیق شرکت
8- برای ایجاد انگیزش و متمرکز ساختن گروه مدیریتی


مطالعات نشان می دهد افرادی که بدون مطالعه وتنظیم طرح کسب و کار BP(Business Plan) اقدام به کار می کنند درمقابل مشکلات و فراز و نشیب های اقتصادی و بازار توان کمتری دارند. لذا احتمال ورشکستگی و عدم موفقیتشان زیاد می شود.


بررسی و تحلیل رقبا:
شاید سخت ترین بخش یک طرح کسب و کار ارزیابی صادقانه رقبا باشد. در این بخش باید رقبای خود را معرفی کرده و بگویید که چه را آنها می توانند به عنوان تهدیدی برای شما محسوب شوند. همچنین نقاط ضعف و قوت آنها و راههای فایق آمدن بر آنها را نیز باید ارائه شود. تفاوت یا تمایز محصولات یا خدمات خود را با رقیبان توضیح دهید.

 


رقبا به دو دسته تقسیم می شوند:
1- رقبای مستقیم: این رقبا شرکتهایی هستند که دقیقاً کار شما را انجام می دهند.
2- رقبای غیرمستقیم: این رقبا شرکتهایی هستند که محصولات جایگزینی برای محصول شما ارائه می دهند.


توصیه می شود تحلیل رقبا را به آخر نیاندازید زیرا نتایج آن می تواند در طراحی محصول و تعیین بخش های بازار شما موثر باشد. سعی کنید با استفاده از وب سایت های آنها و فهرست مشخصات محصولاتشان را تا حد امکان جمع آوری کنید. در نظر داشته باشید که همراه با رشد سازمان شما رقبای شما نیز پیشرفت می کنند و شما باید همواره برای مقابله با آنها برنامه و راهبرد داشته باشید. البته به یاد داشته باشید که شما هیچ گاه نمی توانید همه چیز را راجع به رقبایتان بدانید.


تیم مدیریتی: در این بخش شما باید افراد کلیدی را که در بخش مدیریت سازمان همکاری دارند معرفی نموده و دلایل اهمیت آنها را برای سازمان بیان کنید.
- نیروی انسانی مورد نیاز ( لیست تفکیکی کلیه پرسنل مورد نیاز بر اساس دسته بندیهای تولیدی ، تحصیلی ، مهارتی ، جنسی و رده های سازمانی )
- چگونگی استخدام و نگهداری نیروی انسانی ( مانند نحوه اعطای حقوق ، پاداش و نحوه جبران خسارت و ... )
- نمودار سازمانی
- مدیران اجرایی و مشاوران با ذکر سوابق و علت انتخاب و توانایی آنها
- اعضای هیئت مدیره ، مدیر عامل و سهامداران به همراه درصد سهام هر کدام


الزامات و نیازهای تامین بودجه: اگر شرکت شما به دنبال جذب سرمایه های خارجی می باشد. این بخش، بخشی بسیار مهم است. سرمایه گذاران مشتاقند که بدانند چه میزان سرمایه مورد نیاز شماست و این مبلغ در چه مواردی هزینه می شود و چگونه سرمایه و سود آنها بازگشت می یابد.
تا جایی که می توانید موارد مصرف را ریز کنید. در دوره های 3 تا 5 ساله، آنها را مشخص نموده و طریقه بازگشت سرمایه را دراین برنامه ریز شده گنجانده شود. اگر پیش بینی می کنید که در آینده ممکن است به سرمایه بیشتری نیاز پیدا کنید مقدار و برهه آن را در طرح منعکس کنید. در نهایت شما باید میزان بازگشت سرمایه را برای سرمایه گذاران مشخص کنید. یکی از نکات ترغیب کننده سرمایه گذاران، همین میزان سود پرداختی می باشد که باید به آنها نشان دهید که درصد سود حاصله در این طرح در مقایسه با طرح های مشابه ویا به عنوان مثال بانکها، بالاتر می باشد.


بررسی های مالی طرح: در این بخش از برنامه کسب و کار تاریخچه مالی و برآوردهای مالی شما را برای آینده پوشش می دهد. در واقع به پشت سر و روبروی خود در طی 3 تا 5 سال نگاه می کنید. که می تواند شامل بررسی
- بودجه مورد نیاز ( تهیه بودجه جامع )
- وام بانکی ( برای تامین منابع مالی از چه روشی استفاده کنید )
- دارائی های ( ثابت – جاری )
- صورت حساب هزینه ها ، ثابت و متغیر ( دستمزدها ، اجاره ، تلفن ، انرژی و ... )
- هزینه استهلاک
- جدول قیمت تمام شده
- جدول پیش بینی میزان درآمد
- تحلیل نقطه سر به سر ( هزینه های متغیر ، فروش کل / هزینه های ثابت )
- پیش بینی میزان سود
- جدول سود و زیان
- ترازنامه ( در صورت امکان و به منظور توان تحلیل مالی طرح )
- جدول سرمایه ثابت
- سرمایه در گردش
- جدول کل سرمایه مورد نیاز
- نمودار هزینه ها
- نمودار فروش
- نمودار سود


تحلیل مالی و سودآوری شامل:
- نرخ بازگشت سرمایه
- نرخ بازده داخلی
- نسبت نقدینگی
- نسبت فعالیت
- نسبت های سودآوری
- نرخ بازده حقوق صاحبان سهام


نتیجه گیری
یک طرح کسب و کار خوب می تواند با ایجاد درک مشترک از منطق کسب و کار، امکان تجزیه و تحلیل منطق کسب و کار، شناسایی نقاط قوت و ضعف طرح ، ایجاد چشم انداز روشن و اهداف طرح کسب و کار باعث جلوگیری از ورشکستگی و جلب توجه سرمایه گذاران خواهد شد. با توجه به این مهم در این پژوهش به مطالعه و بررسی ویژگی های اصلی یک طرح کسب و کار پرداخته و شرکت ها و سازمان ها با رعایت چارچوب ارائه شده می توانند آینده کسب و کار خود را تضمین کرده و در جهت پیشبرد اهداف شرکت حرکت کنند.

 


منابع:

" مقاله پژوهشی کسب و کار "، نویسنده: حمید رکابی
مدیریار
ثروت زایی

 

  در صورت علاقه مقالات زیر را مطالعه کنید.                                                                                                                                                       

 

در صورت علاقه مندی به یادگیری کامل مبحث مدیریت کسب کار و کار آفرینی، جهت پیش ثبت نام و یا  شرکت در دوره ها کلیک کنید.

جهت پیش ثبت نام  کلیک کنید...

در صورتی که به مشاوره پیرامون موضوع فوق علاقه دارید کلیک کنید...

اطلاعات بیشتر کلیک کنید...

 

 
 
 
 
 

 

ثبت نام و عضویت میز کار

لینک های مفید

 

 

 

|  
  |
دیدگاه کاربران

 

 

هدیه مالی تیم متفکران نوین مالی در شبکه اجتماعی