تبلیغ 1 اتیه

مقصود از رفتار خرید مصرف کننده رفتار مصرف کنندگان نهایی یعنی افراد و خانواده هایی که کالاها وخدمات را برای مصرف شخصی خریداری می نمایند در هنگام خرید است.

 

رفتار خرید مصرف کننده

افراد در طی روز خریدهای زیادی انجام و رفتارهای خاصی در طی این خریدها از خود نشان می دهند. شناخت این رفتارها و عوامل موثر بر آنها به شرکت در امر جذب مشتری و فروش محصولات کمک خواهد نمود. در محیط اینترنت نیز افراد هنگام خرید رفتارهای خاصی دارند که متاثر از عوامل گوناگون فیزیکی و مجازی است و شرکت های فعال در تجارت الکترونیکی برای موفقیت در کار خود نیازمند شناخت این رفتارها و عوامل موثر بر آن ها هستند.


رفتار خرید اینترنتی

رفتار مشتریان در هنگام خرید از اینترنت همانند مدل رفتار خرید سنتی، ناشی از یک سری عوامل فرهنگی، اجتماعی، فردی، روان شناختی و . . . می­باشد. محققان در طی چند سال گذشته رفتار خرید در محیط اینترنت را بررسی و ضمن شناسایی عوامل تاثیرگذار بر آن، مدل­های مختلفی را  برای رفتار مصرف کننده­ی الکترونیکی طراحی نموده­اند. هدف اولیه از این مقاله گردآوری و بررسی دیدگاه­های مختلف به ظاهر نابرابر و ارائه­ی یک مدل مفهومی یکپارچه از رفتار مصرف کننده الکترونیکی می­باشد. این مقاله استدلالی بوده و بر پایه تجزیه و تحلیل و ترکیب و تلفیق ادبیات رفتار مصرف کننده استوار می­باشد. یافته­ های این تحقیق نشان می­دهد، با وجود طیف وسیع و تکراری تحقیقات و مطالعاتی که به بررسی رفتار مصرف کننده الکترونیکی پرداخته و می­پردازند، هنوز هم حوزه­هایی همچون، اعتماد، تعاملات الکترونیکی، تصویر ذهنی، عوامل برانگیزاننده، محرک­ها و . . . می­توانند حوزه­هایی ارزشمند برای بررسی رفتار مصرف کننده­ی الکترونیکی باشند. این تحقیق با بهره گیری از ادبیات رفتار مصرف کننده­ی الکترونیکی و تحقیقات تجربی گذشته و با ارائه­ی چندین عامل جدید موثر بر رفتار این نوع مصرف کننده، ضمن کمک به خرده فروشان در فهم رفتار مصرف کننده­ی الکترونیکی، یک مدل یکپارچه از رفتار مصرف کننده­ی الکترونیکی را نیز ارائه نموده است.


در خرید های اینترنتی می توان گروه مشتریان را به دو گروه تقسیم کرد:

1) مشتریان بالقوه که با تفکر، اولین خرید الکترونیک خود را انجام می دهند. 2) مشتریان الکترونیک با تجربه که قبلا خرید الکترونیک انجام داده  و اکنون در مورد تکرار خرید تصمیم می گیرند. ممکن است ادراکی که اشخاص را به خرید آنلاین برای اولین بار وادار می کند یا اشخاصی که رفتار تکرار خرید از خود بروز می دهند با هم متفاوت باشد. رفتار خرید مشتری ثابت نمی ماند چون تجربه کسب شده از خرید های الکترونیکی گذشته عاملی برای گسترش تجربه می شود. روابط بین ادراکات از تجربه های الکترونیک نیز همراه با بسط تجربه تغییر می کند. ضمن اینکه می توان تاثیر تجربه خرید الکترونیکی  را برای تمام کاربران ثابت دانست. چون مدل های کسب و کار الکترونیک به رفتار مشتری  وابستگی کامل دارد. مفاهیم ذکر شده برای ارائه دهندگان تجارت الکترونیک استفاده فراوانی خواهد داشت.

 


منبع:
رادکام سیستم
مجله مدیریت بازاریابی
مرجع علوم مدیریت ایران

 

در صورت علاقه مندی به یادگیری کامل مبحث مدیریت خرید، جهت پیش ثبت نام و یا  شرکت در دوره ها کلیک کنید.

جهت پیش ثبت نام  کلیک کنید...

در صورتی که به مشاوره پیرامون موضوع فوق علاقه دارید کلیک کنید...

اطلاعات بیشتر کلیک کنید...

 

 
 
 
 
 

 

ثبت نام و عضویت میز کار

لینک های مفید

 

 

 

|  
  |
دیدگاه کاربران

 

 

هدیه مالی تیم متفکران نوین مالی در شبکه اجتماعی