تبلیغ 1 اتیه

مدیریت تکنولوژی تخصصی میان رشته ای است که علوم پایه، مهندسی، علوم انسانی و دانش و روش های مدیریت را یکپارچه می کند و بر تکنولوژی به عنوان عامل خلق ثروت توجه می شود.

 

 

مدیران در سازمانها برای ماندگاری و موفقیت، نیاز به الگو و پیش بینی آینده دارند. بی شک مهمترین مولفه درموفقیت سازمانها در حوزه های اقتصادی در جهان امروز ”تکنولوژی“ است. گروهی از دانشمندان اقتصادی تکنولوژی را ”موتورتوسعه“خوانده اند. تکنولوژی عامل برتری و پیشگامی در رقابت شرکت ها وکشورهای صاحب آن شده است و امروزه علاوه بر تولید سرانه کشورها استانداردهای دیگری با نام توسعه یافتگی به ویژه بامحوریت تکنولوژی در گروه بندی کشورها نقش پیدا کرده اند. گرچه تدوین استراتژی تکنولوژی تا حد زیادی از منطق تدوین دیگر استراتژی‌ها پیروی می‌کند، اما به دلیل ماهیت ویژه‌ی تکنولوژی، تدوین استراتژی آن نیز با مسایل ویژه‌ای روبه‌روست. به‌طور کلی در این معنا تردید نیست که استراتژی تکنولوژی یکی از مهم‌ترین استراتژی‌های کارکردی (وظیفه‌ای) در هر بنگاه است و باید پشتیبانی‌کننده‌ی هدف‌های استراتژی بزرگ (مادر) سازمان باشد.


هدف اصلی مدیریت تکنولوژی آن است که با شناخت صحیح ماهیت تحولات فنی، بالاخص در بخش تکنولوژی های پیشرفته تلاش نماید تحولات فوق را آنچنان ساماندهی نماید که نه تنها شرکت ها و بنگاه های مختلف بتوانند با اطمینان به تکنولوژی های خود اتکا نمایند، بلکه با فرصت طلبی، زمینه موفقیت آنها را در عرصة رقابت جهانی نیز فراهم نماید.


مدیریت استراتژیک، فرایندی است که از سه بخش مهم و مرتبط به هم تشکیل شده است:

 

برنامه ریزی استراتژیک:
—تعیین دورنمای استراتژیک و تدوین استراتژی

 

پیاده سازی استراتژیک:
—فهرست تمام فعالیت هایی که باید صورت گیرند، تعیین و گماردن واحدهای عملیاتی مناسب برای پیاده سازی اقدامات اجرایی

 

ارزیابی استراتژیک:
—شامل معیارهای عملکرد، سازو کارهای بازخور، بهبود مستمر فرایند یادگیری سازمانی که امکان پالایش استراتژی و اصلاح طرحها و برنامه های سازمان را فراهم می کند.


تعریف مدیریت تکنولوژی

مدیریت تکنولوژی به معنی استفاده از ابزار علمی در برنامه ریزی، سازماندهی، هدایت، رهبری و نظارت برفعالیتهای مربوط به انتخاب، اکتساب، به کارگیری، بهر هبرداری و توسعه تکنولوژی است. از این رو مدیریت تکنولوژی، تخصصی میان رشته ای است که علوم مدیریت و مهندسی را شامل گشته و در آن بر تکنولوژی به عنوان عاملی برای خلق ثروت ملی تأکید می شود.
مدیریت تکنولوژی، در واقع مدیریت سیستمی است که خلق، کسب، و به‌کارگیری تکنولوژی را ممکن می‌سازد و شامل مسوولیتی است که این فعالیت‌ها را در راستای خدمت به بشر و برآورده ساختن نیازهای مشتری قرار می‌دهد.


ضرورت مدیریت تکنولوژی
دنیا در حال تغییر است و سرعت این تغییر روزبه روز بیشتر می‌شود. تکنولوژی‌های جدیدی ظهور می‌کنند و معادلات بازرگانی را برهم می‌زنند. سیستم‌های مدیریت نیز باید بتوانند با این تغییرات کنار بیایند. مهمترین تفاوت دنیای امروز با دیروز، سرعت تحولات تکنولوژیک عنوان شده است. این موضوع با تغییر در قلمرو به‌کارگیری تکنولوژی همراه است.


تصمیم گیری استراتژیک در محیط داخلی سازمان با مسائلی چون سازماندهی، برنامه ریزی، کنترل و اثرگذاری در ارتباط است و اغلب تصمیم گیری ها حول این محورها انجام می گیرد. در این مورد ساختار سازمانی، فرهنگ سازمانی، منابع، اهداف، فنآوری، و سیستم های اطلاعاتی سازمان قابل بررسی است.


نتیجه گیری:
تکنولوژی کاربرد علم در حوزه فنون و مهار تهای کاربردی است و منابع طبیعی، سرمایه و نیروی انسانی را به کالا و خدمات تبدیل می کند. با توجه به نیاز سازمان ها وشرکت ها جهت رشد و توسعه در زمینه های مختلف،به برنامه ریزی استراتژیک نیاز ویژه ای احساس میشود. همچنین با توجه به رشد تکنولوژی و تنوع روزافزون آن برای سازمانها ضرورت ایجاب میکند که از تکنولوژی روز در زمینه های منابع انسانی، مالی وحسابداری و ماشین آلات صنعتی و تولیدی روز استفاده و برنامه ریزی استراتژیک سازمان را بهبود بخشند و در نتیجه اثر بخشی و کارآیی آن را افزایش دهد.

 


منابع:
مدیریار
مرجع مقالات ISI در ایران

 

در صورت علاقه مندی به یادگیری کامل مبحث مدیریت تکنولوژی، جهت پیش ثبت نام و یا  شرکت در دوره ها کلیک کنید.

جهت پیش ثبت نام  کلیک کنید...

در صورتی که به مشاوره پیرامون موضوع فوق علاقه دارید کلیک کنید...

اطلاعات بیشتر کلیک کنید...

 

 
 
 
 
 

 

ثبت نام و عضویت میز کار

لینک های مفید

 

 

 

|  
  |
دیدگاه کاربران

 

 

هدیه مالی تیم متفکران نوین مالی در شبکه اجتماعی