تبلیغ 1 اتیه

مدیریت تکنولوژی (Management Of Technology; MOT) تخصصی میان رشته‌ای است که علوم پایه، مهندسی،علوم انسانی و دانش و روش‌های مدیریت را یکپارچه می‌کند و بر تکنولوژی به عنوان عامل خلق ثروت توجه می‌شود. در تعریفی دیگر مدیریت تکنولوژی به مفهوم مدیریت سیستم‌هایی است که به ایجاد، کسب و استفاده از تکنولوژی کمک می‌کنند.

 

رشته مدیریت تکنولوژی برای اولین بار در سال ۱۹۸۱ توسط انستیتو تکنولوژی ماساچوست (MIT) در مقطع کارشناسی ارشد ارائه شد. از آن موقع تاکنون ده‌ها دانشگاه اقدام به ایجاد دوره‌های آموزشی متنوعی در مقاطع مختلف تحصیلی، شامل دوره‌های کوتاه‌مدت چندروزه تا دوره‌های دکترای تخصصی نموده‌اند و در حال حاضرصدها تشکل ملی و بین‌المللی اعم از انجمن‌های تخصصی، مؤسسات آموزشی، شرکت‌های مشاوره‌ای و مانند آنها در بخش مدیریت تکنولوژی، در کشورهای مختلف فعال می‌باشند.

 

تعریف فناوری یا تکنولوژی
در مورد تعاریف فناوری یک‌سری تعاریف و باورهایی رایج است که هیچ‌کدام کامل نیست: 
• فناوری، کاربرد علم در عمل است.
• فناوری، عامل تبدیل منابع به کالاها و خدمات است.
• فناوری به معنی ابداع و اختراع است.
•هر آن چه که مصنوع انسان بوده و متمایز از طبیعت باشد، فناوری است. 


هرکدام از تعاریف فوق تنها به یک بعد از ابعاد فناوری اشاره دارد؛ اما درواقع باید گفت فناوری یعنی توانایی، هر نوع توانایی که ما را قادر به تسلط بر طبیعت، دانش و امکانات نماید، نوعی فناوری است. بنابراین فناوری می‌تواند شامل هر یک از این موارد باشد اما خود این‌ها نیست، نه دانش، نه اختراع، نه ماشین‌ و نه محصول.

 

مدیریت تکنولوژی چیست؟

مدیریت فرآیند ایجاد تکنولوژی و یا انتقال فناوری از مرحله انتخاب تا کسب آن را مدیریت فناوری می گویند. حوزه‌ای از دانش که با تعیین  و اجرای سیاست‌های  لازم برای توسعه و به‌کارگیری فناوری و طبیعت سر و کار دارد و هدف آن، ترغیب نوآوری، ایجاد رشد اقتصادی  و رواج کاربرد مسولانه‌ی  فناوری برای رفاه بشر  است. مدیریت فناوری در سطح منطقه ای بیشتر بر نقش سیاست‌های عمومی در پیشبرد علم و  فناوری متمرکز است و تأثیرات کلی فناوری بر جامعه، و به‌ویژه نقش  آن در توسعه‌ی اقتصادی  پایدار، را مورد بحث  قرار می‌دهد. 

 

مدیریت  فناوری یک حلقه‌ی  ارتباطی بین رشته‌های  علوم، مهندسی و  مدیریت ایجاد می‌کند.

 

 

فرایند پنج گانه مدیریت تکنولوژی

 

منابع:

ویکی پدیا

irantriz

 

 
 
 
 
 

 

ثبت نام و عضویت میز کار

لینک های مفید

 

 

 

|  
  |
دیدگاه کاربران

 

 

هدیه مالی تیم متفکران نوین مالی در شبکه اجتماعی