تبلیغ 1 اتیه

گاندی : «من نمی خواهم به دور خانه ام دیواری بکشم و پنجره هایم را بپوشانم. من دوست دارم تمامی فرهنگ های جهان با آزادی کامل به خانه ام بوزند. اما نمی گذارم زیر پایم را سست کنند. من نمی خواهم در خانه های دیگران مثل یک پرده و گدا زندگی کنم.» این کلام مردی است که برای آنکه سرزمین محبوبش را از مرگ برهاند تلاش فراوان کرد.

 

مردی که خشونت را بدترین راه مبارزه می دانست او تنها شش ماه بعد از استقلال کشورش کشته شد. مردی که در نگاه مردم کشورش یک قدیس بود.  موهنداس کرم چند گاندی در سال 1869 میلادی در محلی به نام «پوربندر» در سواحل غربی هند به دنیا آمد. او درست زمانی به د نیا آمد که انگلستان برای نگهداشتن مستعمره گران بهای خود در شرق آسیا از هیچ کاری روی گردان نبود. گاندی در سال های اوج استعمار انگلیس، به پا خاست و بنای مبارزاتش را بر پایه همین تفکر گریز از خشونت گذاشت. او تحصیلاتش را در رشته حقوق در انگلستان به پایان برد.

 

در سال 1907 به آفریقای جنوبی رفت و در شعبه کمپانی هند شرقی در این کشور مشغول به کار شد. در آفریقای جنوبی با مشاهده تبعیض نژادی ، به خصوص در مقابل اقلیت هندی تبار این کشور رهبری نهضت مبارزه با تبعیض نژادی را در این کشور پایه گذاشت. در سال 1917 به هند بازگشت و رهبری کنگره را بر عهده گرفت و مبارزه علیه انگلیس را آغاز کرد. «آهسیما» (عدم خشونت) اصل مهم تفکر گاندی به شمار می آید. او با اندیشمندانی مانند تولستوی مکاتبه داشت و با آنها در مورد اندیشه های خود صحبت کرد. آهسیما در مفهوم واقعی خود به معنای سرباز زدن از خشونت و صدمه زدن به مخلوقات از انسان تا گیاه است. در دکترین گاندی این مفهوم به خودداری از خشونت بر اساس عشق است. به نظر او عشق است که می تواند مترادف عدم تنفر و کینه توزی مطلق باشد.                                                                        

 

گاندی به مبارزات خود جنبه های اقتصادی و اجتماعی نیز داد. در جنبه های اقتصادی او مدرن سازی را نفی نمی کرد اما به مدرن سازی اعتقاد داشت که از درون خود جامعه برخاسته باشد. او اعتقاد داشت هر جامعه ای باید خود احتیاجات مردمش را رفع کند. اقدام گاندی در تحریم کالاهای انگلیسی بازار بزرگی را از انگلستان گرفت. حتی خود او لباسی را بر تن کرد که به دست خودش بافته شده بود. 


در حیطه اجتماعی نیز او پیشگام روش جدیدی برای اتحاد جامعه هزار پاره هند بود. اگر برنامه ای سازنده برای یافتن یک ملت واحد داشت او همگام با احترام به نسبت های گروه های هندی بر رفع اختلافات آنها کوشید. مارتین لوتر کینگ در باره او می گوید:« اگر بشریت خواهان پیشرفت است ما گاندی شخصیت سازی است، گاندی بر اساس انسانیتی رو به صلح و خاص جهانی زندگی کرد، اندیشید و رفتار کرد. فقط برای ضربه زدن به خودمان می توانیم گاندی را نادیده بگیریم. 


بهره برداری نوین و علقانی از سنت در نیمه اول قرن بیستم ، گاندی را به عنوان یک سیاستمدار مذهبی به جهان معرفی کرد، چرا که او نه تنها به سنت و ارزش های مذهبی سخت وفادار بود بلکه این وفاداری سبب حضور و فعالیت چشمگیر او در این عرصه شد. 


اصلی که گاندی بدان معتقد بود و آنها را پایه و اساس اقدامات سیاسی و اجتماعی خود قرار داد و ضدیت با غرب هم از همین سرفصل ناشی می شد عبارت بود از:

  1. در دنیا فقط یک حقیقت وجود دارد و آن شناسایی ذات است. 
  2. هر کس خود را شناخت خدا، دنیا و دیگران را شناخته است چرا که هر کس خود را نشناسد هیچ چیز را نشناخته است. 
  3. در دنیا فقط یک نیرو و یک آزادی و یک عدالت وجود دارد و آن نیروی حکومت بر خویشتن است. هر کس بر خود مسلط شود بر دنیا مسلط شده است. 

 

وی توجه ویژه ای به شناخت درون انسان داشت. از نظر او نقطه آغاز هر اصلاحی خود انسان است. از این رو ، دست یافتن به آزادی سیاسی مانند ‌آزادی روحی تنها از راه تزکیه نفس تحقق می پذیرد و عقیده داشت سلاح روحی تزکیه نفس ، هر چند که نامحسوس به نظر می آید اما نیرومندترین سلاح برای دگرگون ساختن محیط و سنت کردن زنجیرهای اسارت خارجی است. او به پیروان خود آموخت که تنها کسانی که بر نفس خود سلطه دارند (خویشتن داری) می توانند بر مردم حکومت کنند و بر محیط سیاسی شان غلبه داشته باشند. 


در مجموع مهاتماًگاندی را می توان یکی از مطرح ترین چهره های سیاسی قرن بیستم عنوان کرد. آزادی خواهی که پس از سال ها مبارزه با استعمار بریتانیا سرانجام موفق شد در سال 1947 هند را از سلطه بریتانیا بیرون بکشد و استعلال هند را اعلام کند. با پایان جنگ جهانی دوم روند انتقال قدرت به هندیها آغاز شد و نهایتاً این کشور در سال 1947 مستقل اعلام شد. مهاتما گاندی در روز 30 ژانویه 1949 توسط یک هندوی افراطی به قتل رسید.

 

 

منبع:

مدیریار

 

 
 
 
 
 

 

ثبت نام و عضویت میز کار

لینک های مفید

 

 

 

|  
  |
دیدگاه کاربران

 

 

هدیه مالی تیم متفکران نوین مالی در شبکه اجتماعی