تبلیغ 1 اتیه

هوش اخلاقی اشاره به توانایی اعمال اصول اخلاقی در اهداف شخصی، ارزش ها و فعالیت های فرد دارد و به مفهوم ظرفیت وتوانایی درک مسائل خوب از مسائل بد است.

 

هوش اخلاقی شامل گستره ی فراشناختی یافراعملی است که واکنش شناخت ها، نگرش ها و فعالیت های اخلاقی را در چارچوب سیستم های ارزشی فردی امکان پذیر می سازد. هوش اخلاقی، هوش حیاتی برای همه انسان ها است (نقطه عطفی برایتمام هوش ها محسوب می شود)، به دلیل اینکه هوش اخلاقی اشکال دیگرهوش را به انجام کارهای ارزشمند هدایت می کند. اعمال و رفتارهای اخلاقی و ارزشی مدیران، نظیر رفتارهای منصفانه، صادقانه واحترام آمیز از طریق ساز وکارهای مطرح در حوزه نفوذ و تأثیراجتماعی بر احساسات و نگرشهایی نظیر رضایت، تعهد و وفاداری و همچنین بر ادراکاتی نظیر اعتماد و عدالت ادراک شده کارکنان تأثیرگذار است.این رفتارها در حقیقت همان اصول هوش اخلاقی می باشند و مدیران با رعایت این اصول که موجب خلق اعتماد درکارکنان سازمان می شود،گامی بزرگ در جهت رسیدن به اهداف سازمان خود بر می دارند. هدفهوش اخلاقی این است که هویت فرد را حفظ می کند، و نه تنها از هویت فردی بلکه از هویت گروه و هویت اجتماعی حمایت می کند. هوش اخلاقی به زندگی فرد هدف می دهد و رفتار مناسب را تقویت می کند و قادر است پایداری زندگی اجتماعی را درطول زمان فراهم سازد.


امروزه در تجزیه و تحلیل رفتار سازمان ها، پرداختن به اخلاق و ارزش های اخلاقی یکی از الزامات است؛ زیرا نماد بیرونی سازمان ها را رفتارهای اخلاقی آنها شکل می دهد. سقوط معیارهای رفتاری، پژوهشگران را به سمت جست وجوی مبناهای نظری در این رابطه به منظور ایجاد راه حل های مناسب اجرایی سوق داده است.
مشکلات اخلاقی مدیریت به علت پیامدهای گسترده، راه حل های گوناگون، نتایج مرکب، رویدادهای نامطمئن و برداشت های شخصی، پیچیده بوده و دارای مشکلات فراگیر نیز هست؛ زیرا مدیران تصمیماتی می گیرند و اعمالی انجام می دهند که دیگران را تحت تأثیر قرار می دهند. یکی از بهترین راه حل ها برای برون رفت از مشکلات اخلاقی مدیریت ، توجه به هوش اخلاقی است. هوش اخلاقی بیانگر آن است که در روابط اجتماعی چه عملی مناسب و چه عملی نامناسب است؛ فرد احساسات دیگران را درک کند، با دیگران همدلی نماید، و مسئولیت کارهای خویش را بپذیرد.

 

شناسایی رفتارهای غیر اخلاقی و راه های سرکوب نمودن این رفتارها، از اثرات اعمال هوشاخلاقی در سازمان ها است.
در سازمانی که هوش اخلاقی، بر آن حاکم باشد، دیگر مشکلات و مسائل غیر اخلاقی در آنبه چشم نخواهد خورد. در سازمان هایی با هوش اخلاقی بالا، با حداقلی از تعارض منافع ونقض قراردادها، مواجه خواهیم بود.
اصول هوش اخلاق در مدیریت
مسئولیت پذیزی
بخشش
دلسوزی
درستکاری
تاثیر هوش اخلاقی بر بهبود عملکرد و موفقیت سازمان
بالا رفتن سود و مزیت رقابتی
افزایش مسئولیت پذیری و تعهد کارکنان
افزایش مشروعیت سازمان
افزایش تنوع طلبی
پایین آمدن هزینه های ناشی از کنترل
توجه به منافع ذینفعان
بهبود روابط

بنابراین 
هوش اخلاقی به مدیران کمک می کند تا سازمان در مسیر درستی حرکت کند.

 

 

منابع:

" مقاله پژوهشی سومین همایش ملی بزرگداشت سهروردی با موضوع اخلاق کاربردی " نویسندگان: ملیکه بهشتی فر، رضوان محمد رفیعی

خبرگزاری فارس
اکسیر


 

در صورت علاقه مندی به یادگیری کامل مبحث مدیریت مالی، جهت پیش ثبت نام و یا  شرکت در دوره ها کلیک کنید.

جهت پیش ثبت نام  کلیک کنید...

در صورتی که به مشاوره پیرامون موضوع فوق علاقه دارید کلیک کنید...

اطلاعات بیشتر کلیک کنید...

 

 
 
 
 
 

 

ثبت نام و عضویت میز کار

لینک های مفید

 

 

 

|  
  |
دیدگاه کاربران

 

 

هدیه مالی تیم متفکران نوین مالی در شبکه اجتماعی