تبلیغ 1 اتیه

در محیط رقابتی کسب و کار امروز، بنگاه های اقتصادی، بسیار بیش از پیش در معرض تاثیر پذیری از پیامدهای تغییرات محیطی قرار دارند. بحران های اقتصاد جهانی، ورود محصولات جایگزین، فشردگی رقابت ها، محدودیت های تامین و بودجه، تغییر قوانین و مقررات داخلی و جهانی و ناپایداری منابع انسانی کارامد موجب می شود بسیاری از برنامه ریزی های بلند مدت راهبردی سازمان ها با چالش های جدی امکان پذیری دستیابی مواجه گردد و مفهوم عدم اطمینان و نیاز به فایق آمدن بر آن، نقش پررنگی را در واقعیت های مدیریتی امروز ایفا نماید.

 

مدیران شرکت ها دریافته اند که دستیابی به اهداف تعیین شده توسط مالکین و استمرار بقای شرکت همواره با عدم اطمینان و ریسک جدی روبه رو است و شناسایی و غلبه بر شرایط ایجاد کننده این عدم اطمینان باید به عنوان یکی از مولفه های اصلی مدیریت کلان سازمان به شمار آید. از سوی دیگر تغییرات محیطی و بی ثباتی شرایط کسب و کار به صورت بالقوه می تواند منشا ایجاد فرصت های بکر برای سازمان تلقی گردد. تغییرات محیطی همواره دریچه های جدیدی را برای نوآوری و رشد و ایجاد منفعت برای سازمان باز می نماید که با رصد کردن مداوم و برنامه ریزی برای استفاده از فرصت های آن می توان کارایی و اثربخشی سازمانی را به صورت مستمر بهبود بخشید. از این رو تدوین مدل های مدیریت اثربخش ریسک سازمانی همواره یکی از موضوعات تحقیق و پژوهش در عرصه دانش مدیریتی بوده است و هم اکنون طیف گسترده ای از این الگوها و مدل ها در قالب مفهوم مدیریت ریسک سازمانی (Enterprise Risk Management) ارائه گردیده است.


برای بیشتر ما ریسک کردن کار ترسناکی است زیرا همیشه احتمال شکست وجود دارد. به ما یاد داده شده که احتیاط کرده و از ریسک‌های غیرلازم خودداری کنیم. و محافظه‌کارانه و قدم‌قدم تا رسیدن به هدفمان پیش رویم. بااینکه این رویکرد ایمن‌تر به نظر می‌رسد اما معایبی هم دارد. هیچوقت نمی‌توانید با عقب نگه داشتن خودتان نیروی محرکه و جنبشی ایجاد کنید. درواقع، هرچه زمان بیشتر عقب بمانیم، جلو رفتن برایمان سخت‌تر می‌شود. بدون نیروی جنبشی به سمت جلو، اینرسی ایجاد می‌شود و پیشرفت برایتان فقط در حد یک آرزو می‌ماند.


فرصت های بزرگ و پیش بینی نشده اغلب از ریسک کردن بدست می آید.

      در همین باره بخوانید:

 

ما اساسا تمایل داریم که با دید منفی به ریسک کردن نگاه کنیم، معمولا ریسک کردن را کاری خطرناک و ناعاقلانه تصور می کنیم. در حالیکه بعضی از ریسک ها وجود دارند که هیچ چیزی در قبال انجام آنها از دست نمی دهیم و این اهمیت دارد که به خاطر بیاوریم که افرادی این ریسک ها را انجام می دهند. بازنمایی چهره ریسک به عنوان یک فرصت برای رسیدن به موفقیت بجای مسیری رو به شکست، چیزی است که sandra peterson، مدیر عامل تجارت ده میلیارد دلاری Bayer Crop Science به خوبی می داند،

 


ریسک کردن موجب افزایش اعتماد به نفس
ریسک کردن همچنین یک فرصت عالی برای ایستادن و معرفی کردن خود به عنوان یک رهبر نه یک پیرو که از جایگاه خود راضی است، به فرد می دهد.


ریسک بهترین معلم افراد موفق
در میان فرصت ها و شناسایی بیرونی خود، ریسک کردن می تواند امکان ایجاد فرصت هایی برای رشد درونی هم نیز برایمان فراهم کند.


موفقیت از آسمان فرود نمی آید، باید دنبالش کنید.
بین سودمندی شخصی و تخصصی، ریسک ممکن است یک قدم ضروری در تعقیب فعالانه موفقیت باشد.


آرزوها بدون خطر کردن می میرند.
ریسک کردن پنجره ای نو به سوی جهان های جدیدی باز می کند و گاهی چیزهایی که از چشممان افتاده است را به ما نشان می دهد.برای شاغلان همه حرفه ها و به ویژه زنان جوان، جهان بیرون از منطقه راحت ما می تواند بسیار بزرگ و ترسناک باشد. با پا گذاشتن در این دنیای جدید و ریسک کردن قادر خواهیم بود تا به موفقیت های حرفه ای دست یابیم و توانایی های نهفته خود را بشناسیم. وقت آن است که منطقه راحت خود را رها کرده و به دنبال آن چیزی که شدیدا علاقه داریم برویم، یعنی همان رویاهایمان.


ریسک کردن ترس از شکست را از بین می برد.


ریسک کردن به معنای بی برنامه انجام دادن کارها نیست
در حالیکه ریسک کردن به وضوح می تواند سود شخصی و کاری برایمان داشته باشد ولی بدون آماده سازی و در خلا اتفاق نمی افتد. افرادی از ریسک سود نمی برند که آماده سازی های لازم برای انجام دادن ریسک انجام نمی دهند و خود را آماده رویدادهای ناشی از ریسک نکرده اند.

 


منابع:
بهینگی
مردمان
لینکد

 

 

   جهت ارتقای دانش مالی خود کلیک نمایید: 

  •     در مورد ریسک و انواع ریسک چه می دانید.                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                     

 

در صورت علاقه مندی به یادگیری کامل مبحث مدیریت ریسک، جهت پیش ثبت نام و یا  شرکت در دوره ها کلیک کنید.

جهت پیش ثبت نام  کلیک کنید...

در صورتی که به مشاوره پیرامون موضوع فوق علاقه دارید کلیک کنید...

اطلاعات بیشتر کلیک کنید...

 

 
 
 
 
 

 

ثبت نام و عضویت میز کار

لینک های مفید

 

 

 

|  
  |
دیدگاه کاربران

 

 

هدیه مالی تیم متفکران نوین مالی در شبکه اجتماعی