تبلیغ 1 اتیه

بارکد، رمزمیله یا رمزینه نیز می‌گویند، نوعی نمایش تصویری اطلاعات بر روی سطوح است که اطلاعات آن را می‌توان توسط ماشین بازخوانی کرد. بارکدهای اولیه اطلاعات را در قالب عرض و فاصله خطوط موازی چاپ شده ذخیره می‌کردند و به صورت یک دسته از خطوط مستقیم موازی دیده می‌شدند اما امروزه بارکدها ممکن است بسته به نوع به شکل دو بُعدی، یک دسته نقطه، یک دسته دایره هم مرکز و یا به صورت مخفی شده در تصاویر نیز ظاهر شوند.

 

بارکدها توسط یک پویشگر نوری که دستگاه بارکدخوان نامیده می‌شود بازخوانی می‌شوند و اگر در تصاویر مخفی شده باشند توسط نرم‌افزار خاصی از آن بیرون کشیده می‌شوند. بارکدها به صورت گسترده‌ای در پیاده‌سازی سیستم‌های جمع‌آوری خودکار اطلاعات شناسه‌ها که سرعت و دقت ورود اطلاعات را بالا می‌برند کاربرد دارند. بسیاری از محصولات شرکت های تولیدی، در سراسر دنیا قابل فروش هستند. با توجه به این مسئله وجود بارکدهای منحصر به فردی که آنها را از یکدیگر متمایز سازد ضروری به نظر می رسد.
تبدیل اعداد به بارکد خواندن بارکد نیاز به استاندارد مشخصی دارد. در حال حاضر در دنیا چند استاندارد برای تولید و استفاده از بارکد وجود دارد که معتبرترین آنها استاندارد EAN/UCC است که103 کشور در دنیا از آن تبعیت می کنند و حدود90 درصد تجارت دنیا را پوشش می دهد.


در ایران به علت ضرورتی که بنا به توسعه صدور کالاهای غیرنفتی ایران به بازارهای جهانی به وجود آمد در سال1374 سازمانی با عنوان »مرکز ملی شماره گذاری کالا و خدمات« زیر نظر موسسه مطالعات و پژوهش های بازرگانی تاسیس شد و پس از انجام مطالعات لازم با انتخاب استاندارد EAN/UCC کشور ما به عضویت موسسه بین المللی EAN International درآمد. تاکنون بیش از5 هزار شرکت- که بیشتر آنها شرکت های تولیدکننده محصولات غذایی و شیمیایی هستند- به عضویت این موسسه درآمده و برای کالاها و محصولات خود بارکد دریافت کرده اند. بارکد محصولات،12 رقمی است. البته در برخی از کشورها به دلایل مختلف بارکد13 رقمی نیز وجود دارد.


تکنولوژی بارکد
از بدو پیدایش بارکد، در اوائل دهه 50 میلادی، این تکنولوژی باعث تسریع بسیار زیاد در چرخش کالاها و اطلاعات در دنیـای صنعت و تجارت شده است. امروزه سیستم های مبتنی بربـارکـد، به علت حذف ورود اطلاعات از طریق صفحه کلید و از بین بردن احتمال بروز خطای انسانی در وارد ساختن اطلاعات پایه به کامپیوترها، نقش بسیار مهمی در امر تجارت در صحنه اقتصاد بین المللی بازی می کنند.


بارکد چیست؟
امروزه سیستمهای اطلاعاتی کامپیوتری سهم بسزایی درکارایی امور تجاری و کنترلی دارند. لذا برای حصول این کارایی ضروری است که اطلاعاتی که به کامپیوترها وارد می شوند، دقیق و بهنگام بوده و در ضمن، گردآوری آنها نیز هزینه زیادی دربر نداشته باشد. درمیان انواع سیستمهای شناسایی خودکار، تکنولوژی بارکد جزء ساده ترین ها است. این سیستم به صورت تجهیزات جانبی کامپیوترهای شخصی که امروزه در واحدهای صنعتی، تجاری و اداری کشور جایگاه مهمی یافته اند، قابل بکارگیری است.


کاربرد و مزایای استفاده از سیستم بارکد
بدون تردید استقبالی که درکشورهای پیشرفته از بارکد شده است را می توان با مراجعه به اجناس و کالاهای آنها دریافت. ولی دامنه کاربرد بارکد به اینجا ختم نمی گردد. سیستم بارکد دارای موارد استفاده بیشماری در مراکز اداری ، صنعتی و مالی است.


ـ سیستمهای فروش
در سیستمهای فروش، نصب بارکد برروی کالاها و استفاده از آن برای انتقال اطلاعات کالاهای فروخته شده به کامپیوتر گامی بسیار موثر در سرعت بخشیدن به امر فروش و بالا بردن میزان کنترل و دقت در محاسبات و عملیات می باشد زیرا خطاهای ناشی از فاکتورهای انسانی حذف میگردند.


ـ انبارها
درانبارها با استفاده از بارکد، شناسایی کالاها بسیار ساده شده و نیاز به متخصصین فنی انبار را کاهش میدهد. همچنین در پایان دوره نیز عملیات انبارگردانی به سهولت وبا سرعت انجام می شود. در ضمن اطلاعات موجودی کالا و موقعیت قرارگیری ومشخصات آنها همیشه دردسترس است و صدور قبوض انبار و تهیه گزارشات مورد نیاز منجمله زمان سفارش مجدد برای هر قلم کالا به راحتی از طریق کامپیوتر صورت میگیرد.


ـ خطوط تولید
درخطوط تولید کارخانجات صنعتی ازاین تکنولوژی جهت ثبت اطلاعات مختلفی نظیر مشخصات تولید، مشخصات مواد مصرفی، کنترل کیفی، زمان سنجی، نوع تولید و کنترل کارکنان تولیدی و ارائه آمارهای تولیدی استفاده می شود.


ـ کنترل تردد افراد
برای حفظ امنیت و کنترل تردد افراد ،کلیه کارمندان با در دست داشتن کارتهایی که حاوی اطلاعات به شکل بارکد است می توانند درهای مخصوص را بازکرده و وارد یا خارج شوند. در ضمن استفاده از دستگاهها و تجهیزات حساس وگرانقیمت که همواره درمعرض استفادههای نادرست و نابجا بوده اند را میتوان کنتـرل نمود و قابلیت تعریف پرسنـل و حدود دسترســی هرکدام به دستگاههای مختلف را تعیین کرد و گزارشات متنوع از کارکرد دستگاهها و افراد داشت.( کنترل دسترسی )


ـ حضوروغیاب
کارتهای شناسایی کارمندان به بارکد مجهز شده و با استفاده از ساعت حضور وغیاب کامپیوتری، اطلاعات مربوط به ساعات ورود و خروج کارمندان بدون خطا و صرف وقت و هزینه زیاد به کامپیوترها وارد شده ودر پایان ماه لیستهای حقوق بدون فوت وقت و با دقت صددرصد جهت پرداخت حقوق آماده هستند.


در حال حاضر در کشور ما از بارکد برای جمع آوری و ثبت اطلاعات مختلف استفاده های متنوعی می شود. از کارت های حضور و غیاب پرسنلی گرفته تا قبوض آب و برق و تلفن، اطلاعات خطوط تولید و ردیاب محصولات، موجودی های انبار، کتب جهت ثبت شماره استاندارد بین المللی کتاب (شابک) و از همه بیشتر برای کالاهای تولیدی شرکت ها که در فروشگاهها ارائه می گردد و ...


برای راه اندازی سیستم های مبتنی بر بارکد، نیاز به تجهیزاتی مانند نرم افزار تولید بارکد، چاپگر چاپ بارکد، پویشگر (Scanner) و برچسب های ویژه داریم.
البته توسعه و پیشرفت در زمینه بارکد نیز مانند سایر علوم و فن آوریها به سرعت در حال وقوع است.

 


منبع:
ویکی پدیا
سینا کد
مدیریار

 

در صورت علاقه مندی به یادگیری کامل مبحث مدیریت فروش، جهت پیش ثبت نام و یا  شرکت در دوره ها کلیک کنید.

جهت پیش ثبت نام  کلیک کنید...

در صورتی که به مشاوره پیرامون موضوع فوق علاقه دارید کلیک کنید...

اطلاعات بیشتر کلیک کنید...

 

 
 
 
 
 

 

ثبت نام و عضویت میز کار

لینک های مفید

 

 

 

|  
  |
دیدگاه کاربران

 

 

هدیه مالی تیم متفکران نوین مالی در شبکه اجتماعی