تبلیغ 1 اتیه

اکثر کسب و کارهای کوچک در رهگیری محل های هزینه کرد سازمان خود مشکل دارند و هنگامی که میزان درآمدها و مخارج خود را محاسبه می کنند متوجه می شوند میزان هزینه ها از آنچه انتظار می رفت بیشتر است.

 

 

چند راهکار مفید برای مدیریت هزینه ها


1- خریدهایتان را مدیریت کنید و دوباره با تامین کنندگان مذاکره کنید:
بازنگری در تامین کنندگان و یکپارچه کردن یا تغییر دادن آنها می تواند در کاهش هزینه ها موثر باشد. بهتر است در پایان سال مجددا در لیست تامین‌کنندگان خود بازنگری کنید گاهی می توان با سپردن تامین چند کالا به یک تامین‌کننده هزینه های خرید را کاهش داد. همچنین باید در نظر داشت که بازنگری در تامین‌کننده اصلی می‌تواند باعث پیدا کردن فرصت های جدید برای خرید شود.


۲- تامین کنندگان خود را به رقایت وادار کنید:
به تامین‌کنندگان خود گوشزد کنید که رقبایی دارند. ایجاد حس رقابت بین تامین‌کنندگان می تواند قیمت های جالبی را در اختیار شما قرار دهد. حتی اگر قصد تعویض تامین‌کننده خود را ندارید مدام مسئله وجود رقبا و دیگر تامین‌کنندگان را به او گوشزد کنید تا او نیز پیشنهاد های جذابی به شما ارائه کند. تامین‌کنندگان را مجبور کنید برای به دست آوردن شما با هم رقابت کنند.


۳- موجودی خود را کنترل کنید:
یکی از مهمترین بخش هایی که سرمایه سازمان را درگیر می کند نگهداری موجودی هاست. هر کالایی که برای مدت طولانی در انبار می ماند علاوه بر افت سرمایه، هزینه های قابل توجهی نیز برای نگهداری و خرابی کالا به سازمان تحمیل می کند. در اولین فرصت به داده های خرید و فروش خود توجه کنید و کالاهایی با قیمت بالا و زمان ماندن زیاد در انبار را شناسایی کنید.


۴- هزینه ها را به صورت متغیر پرداخت کنید:
به جای پرداخت هزینه های ثابت برای هر کار بهتر است به روش های روی بیاورید که هزینه آنها متناسب با میزان کار است. اگر ممکن است پرداخت حقوق به کارمندان را براساس عملکرد آنها برنامه ریزی کنید، در صورت امکان بخشی از فعالیت های شرکت را برون سپاری کنید و حتی الامکان اجاره کردن سرویس ها و مستغلات را به جای خرید آنها در نظر بیاورید.


۵- فرهنگ کاری نیروی انسانی خود را اصلاح کنید:
به عنوان یک مدیر مراقب مخارج خود باشید چرا که کارکنان سازمان نیز خط مشی اقتصادی شما را دنبال خواهند کرد. در صورتی که شما بر انجام خرج های بیهوده (پروازهای گران قیمت، هتل های لوکس و سایر تجملات غیر ضروری) استمرار داشته باشید پرسنل شما نیز نسبت به دارایی شرکت بی توجه خواهند بود. بالعکس اگر شما در هزینه های شخصی و سازمانی دقت به خرج دهید و به دنبال سرویس های به صرفه و با قیمت مناسب باشید سازمان نیز از شما پیروی خواهد کرد.


۶- حواستان به هزینه های جاری باشد:
در مورد هزینه های جاری شرکت (آنچه که از آن با عنوان “تنخواه گردان” نیز یاد می شود) بی توجه نباشید. رسید های هزینه ها را نگه دارید و دلیل هر خرید را یادداشت کنید. پس از هر مدت در هزینه ها بازنگری کنید و هزینه های اضافی و غیرضرور را شناسایی کنید. میزان هزینه های انجام شده را با بودجه در نظر گرفته شده مقایسه کنید و در صورت تجاوز هزینه ها از برنامه تعیین شده به صورت جدی در مخارج تحقیق و توجه کنید.


۱۰ قانون ساده اما اساسی در مدیریت مالی و سرمایه


1- برای آینده خود برنامه ریزی کنید. برای آینده، خریدهای مهم و اساسی و همچنین دوره ای خود برنامه ریزی کرده و برآورد هزینه انجام دهید. با دنبال کردن این نقشه می توانید در امور مالی و هزینه های خود موفق شوید.

۲ - اهداف مالی تعیین کنید. اهداف کوتاه مدت، میان مدت و بلند مدت مالی برای خود در نظر بگیرید. این اهداف را به صورت دایمی و ماهانه دنبال کرده و تحت نظر بگیرید. هنگامی که از اهداف خود کمی عقب می افتید، آن ها را ارزیابی کنید و در صورت موفقیت در دستیابی آن ها، خودتان را تشویق کنید.

۳ - پس انداز کنید. برای هزینه های ماهانه و دوره ای خود مانند هزینه های ماهانه ساختمان و خودرو، مقداری پس انداز کنید. حدود ۵% تا ۱۰% از درآمد خالص ماهانه خود را پس انداز کنید. برای مواقع ضروری و اورژانسی که ممکن است گاهی پیش بیایند، لازم است حدود ۳ الی ۶ ماه حقوق خود را به صورت پس انداز نگه دارید.

۴ - از موقعیت مالی خود آگاهی داشته باشید. هزینه های زندگی ماهانه خود را برآورد کنید. این هزینه های صرف شده و بدهی های پرداختی را با درآمد خالص خود مقایسه کنید و از جمع بدهی های خود اگاهی کسب کنید.

۵ - بودجه واقعی خود را بدانید. یاد بگیرید برای خودتان بودجه تعیین کنید و این برنامه را تا حد امکان در صرف هزینه، دنبال کنید. این بودجه را ماهانه ارزیابی کنید و ببینید هزینه های واقعی تا چه میزان با بودجه شما همخوانی دارند.

۶ - هزینه های روزانه را یادداشت کنید. حواستان را جمع کنید و ببینید پول شما صرف چه چیزهایی می شود. برای این کار یک دفتر یادداشت کوچک تهیه کرده و هزینه های روزمره خود را در آن یادداشت کنید. با این کار به خوبی درمی یابید که در کدام مخارج نیاز دارید کمی بازبینی انجام دهید.

۷ - بین نیازها و آنچه تنها مورد علاقه شماست، تفاوت قایل شوید. اولویت همیشه بر نیازهای شماست. وقتی نیازهایتان را مرتفع کردید می توانید به اموری بپردازید که از روی علاقه می خواهید انجامشان دهید.

۸ - اجازه ندهید خرج از دخل بیشتر شود. مواردی که بالا ذکر کردیم برای این است که مخارج ماهانه خود را زیر سقف درآمد خود نگاه دارید و اجازه ندهید هزینه هایتان بیش از پولی شود که ماهانه به دست می آورید.

۹ - هوشمندانه خرج کنید. از اعتبار و پس اندازتان کاملا هوشمندانه و تنها برای موارد ضروری استفاده کنید. نگذارید خرید های اعتباری و اقساطی شما بیش از ۲۰% بالاتر از درآمد شما شوند.

۱۰ - قبض هایتان را سرموعد پرداخت کنید. اعتبار خود را حفظ کنید و قبض های ماهانه را در موعد مقرر پرداخت کنید. در نظر داشته باشید که در دوران بحران و مشکلات مالی کاهش هزینه های جاری می تواند یک راه برون رفت از مشکلات باشد. پس حتما به خاطر داشته باشید وقتی میزان درآمدها کاهش یافته، کم کردن هزینه ها امری اجتناب ناپذیر است.

 


منابع:

" مقاله پژوهشی استراتژی مدیریت هزینه و ایجاد مزیت رقابتی "، نویسندگان: جهادوردی گرگانلی دوجی، نقی فاضلی
 رسپینا
دانشکده مدیریت دانشگاه تهران

 

در صورت علاقه مندی به یادگیری کامل مبحث مدیریت هزینه، جهت پیش ثبت نام و یا  شرکت در دوره ها کلیک کنید.

جهت پیش ثبت نام  کلیک کنید...

در صورتی که به مشاوره پیرامون موضوع فوق علاقه دارید کلیک کنید...

اطلاعات بیشتر کلیک کنید...

 

 
 
 
 
 

 

ثبت نام و عضویت میز کار

لینک های مفید

 

 

 

|  
  |
دیدگاه کاربران

 

 

هدیه مالی تیم متفکران نوین مالی در شبکه اجتماعی