تبلیغ 1 اتیه

خرید کردن فرایندی است که فقط مرحله عملی را شامل نمی شود، بلکه خرید مرحله نهایی این جریان است. رفتار خرید شما شامل مراحل تصمیم گیری برای خرید و سپس عمل به خرید و استفاده از محصول خریداری شده است. مراحل رفتار خرید عبارتند از: اول احساس نیاز به چیزی، دوم جست و جوی اطلاعات، سوم ارزیابی گزینه ها، مرحله چهارم تصمیم به خرید

 

مطالعه ی رفتار مصرف کننده در سیاست های بازاریابی دارای اهمیت و جایگاه خاصی است. رفتار مصرف کننده و رفتار خرید یکی از مباحث اصلی بازاریابی است که تحت تأثیر عوامل گوناگونی ازجمله عوامل فرهنگی، اجتماعی، شخصی و روانشناختی قرار دارد. رفتار مصرف کننده عامل مهمی در تصمیم گیری محسوب شده و دارای تأثیرات بالقوه ایی است.


یکی از موضوعات مورد علاقه ی محققین مطالعه ی شاخه ای از رفتار مصرف کننده است که به خرید وسواسی شهرت یافته است. این نوع از خرید بر انتخاب کالاهای اغلب بی فایده و کالاهای غیرضروری استوار است. خرید وسواسی مسأله اجتماعی عمده محسوب می شود و جنبه تاریک رفتار مصرف کننده نامیده می شود.


اختلال خرید اجباری: نوعی اختلال است که مشخصه آن وسواس در رفتار خرید است که نتایج منفی‌ای در پی دارد. این اختلال با احساس نیاز شدید و غیرقابل کنترل به خرید تجربه می‌شود. فرد مبتلا به این اختلال در مواجهه با احساسات گوناگون مانند استرس، یا نگرانی تمایل بالایی به خرید غیرضروری پیدا می‌کند. بیمار با خرید، کاهش تنش و کاهش اضطراب پیدا می‌کند ولی پس از خرید احساس ندامت و پشیمانی می‌کند. برآوردها نشان می‌دهد این اختلال در یک تا شش درصد افراد جامعه وجود دارد و بیشتر زن‌ها به آن دچار می‌شوند. این بیماری از سن هجده سالگی شروع به خودنمایی می‌کند. از آنجا که بیشترین مبتلایان، زن هستند، به خرید لباس و وسایل تزیینی علاقه زیادی دارند.


برای تشخیص این بیماری از سه نشانه اصلی استفاده می‌شود:

  • مشغولیت بیش از اندازه به خرید
  • پریشانی و آشفتگی به دنبال خرید اجباری
  • وسواس خرید به دوره‌های افراط و تفریط محدود نشود


راهکارهای درمانی:

  • به هیچ وجه در فردی که این کار را انجام می دهد،نباید احساس گناه به وجود اورد و او را مقصر دانست بلکه باید به آرامی سعی در تغییر دیدگاهش نمود. اجناس خریداری شده فرد را جمع کنید و مقابلش قرار دهید و درباره خریدهایی که کرده از او پاسخ بخواهید.
  • باید به بیمار آموخت که رفتار اعتیادآمیز خود را با دقت زیرنظر بگیرد. مثلا به او بگویید: جدولی تهیه کنید و در آن تاریخ، دفعات انجام این رفتارها، مدت زمان صرف شده در هر بار، مقدار پولی که خرج کرده اید، احساسی که داشته اید، افرادی که در این رفتار با شما همراهی کرده اند و هر چیز دیگری را که فکر می کنید مرتبط است، ثبت کنید.
  • برای تغییر الگوهایی که در جدول فرد کشف کرده اید، گام های سازنده بردارید. سعی کنید فعالیت جایگزینی برای او پیدا کنید تا وقتی میل پرداختن به رفتار اعتیادآمیز به سراغش آمد، حواس خودش را متوجه آن فعالیت جایگزین کند. باید سعی کنید فرد از شرایط و مکان هایی که رفتار اعتیادآمیزش را تحریک می کند، دور بماند.

 

منبع:
میگنا
ویکی پدیا
مرجع مقالات ISI در ایران
توسعه مهندسی بازار گستران آتی

 

در صورت علاقه مندی به یادگیری کامل مبحث مدیریت خرید، جهت پیش ثبت نام و یا  شرکت در دوره ها کلیک کنید.

جهت پیش ثبت نام  کلیک کنید...

در صورتی که به مشاوره پیرامون موضوع فوق علاقه دارید کلیک کنید...

اطلاعات بیشتر کلیک کنید...

 

 
 
 
 
 

 

ثبت نام و عضویت میز کار

لینک های مفید

 

 

 

|  
  |
دیدگاه کاربران

 

 

هدیه مالی تیم متفکران نوین مالی در شبکه اجتماعی