تبلیغ 1 اتیه

مدیریت واردات چیست؟ تعریف عام مدیریت واردات‌ این است که فرآیند واردات کالا از برنامه‌ریزی، سازماندهی، هماهنگی نظارت و کنترل که همه ‌این موارد از اصول مدیریت هستند، تبعیت کند. رهبری در بیانات اخیر خود تاکید کرده‌اند که واردات باید مدیریت شود.

 

مدیریت واردات براساس یک استراتژی تجاری چیست و چگونه باید اعمال شود؟ ماموریت اصلی مدیریت واردات کدام است؟ نگرش اصلی در تنظیم استراتژی و بیان ماموریت می‌بایست بر مبنای تولید صادرات محور مبتنی بر «نگرش درون زای بیرون‌نگر» استوار باشد. در ‌این صورت ماموریت اصلی مدیریت واردات ‌این گونه تعریف می‌شود «واردات برای تولید در جهت تامین بهینه نیازهای داخلی و صادرات.» با توجه به ‌این تعریف واردات نه تنها مذموم نیست، بلکه همان‌گونه که مقام معظم رهبری فرمودند ضروری هم هست؛ اما واردات در چه شرایطی مذموم است؟ در این مورد دیدگاه اصلی ‌این است که واردات در مواردی که به تولید کشور آسیب می‌زند غیرضروری است.

 

 

مدیریت واردات برای توسعه صادرات

 

این سیاست از طریق ‌ایجاد شبکه‌های همکاری جهانی برای تولید، تقسیم کار جهانی را از «محصول» به «فرآیند تولید محصول» تبدیل کرده است. باکاسته شدن موانع طبیعی ومصنوعی مبادلات اقتصادی درجهان زمینه‌های لازم برای دگرگونی فرآیند تولید و آرایش نوین صنعتی و شکل‌گیری زنجیره‌ها و شبکه‌های تولید فراهم شده و مناسبات درون بنگاهی نقش و سهم عمده‌ای یافته است و همکاری‌های متقابل در اقتصاد جهانی در حوزه فن‌آوری‌، طراحی محصول‌، شیوه‌های تولید‌، سازماندهی و بازاریابی تقویت شده است. در نظام جدید اقتصاد جهان، سرمایه‌گذاری (داخلی و خارجی)، انتقال تکنولوژی و صادرات (به طور کلی تجارت) به عنوان سه عنصر اصلی توسعه اقتصادی ماهیت مستقل خود را ازدست داده‌اند؛ اما با یکدیگر پیوندی عمیق یافته‌اند‌. در این میان، رشد صادرات عموما با ارتقای فن‌آوری و حرکت به سوی تولید و صدور محصولات پیچیده‌تر و با فن‌آوری بیشتر و افزایش کیفیت و کارآیی فعالیت‌های اقتصادی و صادراتی موجود همراه بوده است. اینکه امسال رهنمودهای مقام معظم رهبری بیشتر معطوف به واردات و صادرات است و بیانات ‌ایشان حوزه بازرگانی و تجارت خارجی را دربرمی‌گیرد‌، باید به فال نیک گرفت؛ چه آن که بیانات‌ ایشان، مصداق دقیق تحولی عمیق در اقتصاد ‌ایران است و می‌طلبد که دولت، بخش خصوصی، مجلس و دانشگاه‌ها، برای جایگزینی نظامی ‌جدید و برای تغییر الگو و پارادایم تازه در بازرگانی خارجی ‌ایران تلاش کنند.

 

 

شرکتهای مدیریت صادرات

 

شرکت های مدیریت صادرات نقش یک پل ارتباطی را برای کمک به بنگاههای اقتصادی در جهت ورود به بازارهای جهانی ایفا می کنند. این شرکتها بسته به شرایط ونیاز می توانند مدیریت تمام یا بخشی از فعالیتهای صادراتی بنگاههای اقتصادی را بعهده بگیرند. این شرکتها در آمریکا با نامEMC  ،در اروپا با نام Trading house و در ژاپن و کشورهای جنوب شرقی آسیا با نام سوگوشوشا یا General trading company شناخته میشوند ولی این شرکت ها در تمام دنیا خدمات تقریباً مشابهی را ارائه میدهند. شرکت مدیریت صادرات(EMC) یک شرکت کاملاً مستقل می باشد که مانند یک دپارتمان انحصاری فروش صادراتی برای بنگاهها عمل می کند. یک شرکت مدیریت صادرات معمولاً یک قرارداد رسمی، جهت مدیریت امر صادرات با بنگاهها می بندد. در بعضی موارد شرکت مدیریت صادرات نمایندگی تمام یا قسمتی از محصولات خط تولید آنها را می پذیرد. شرکتهای مدیریت صادرات نباید با شرکتهای تجارت صادرات (ETC) که معمولا به دنبال پیدا کردن مشتری خارجی هستند و هیچ تعهدی به بنگاههای خاصی ندارند اشتباه شوند. تعهد در قبال حفظ رابطه بلند مدت با تولید کنندگان و مصرف کنندگان ماهیت شرکت مدیریت صادرات را از سایر واحدهای تجاری متمایز می نماید.

 

معمولا شرکت مدیریت صادرات حق انحصاری فروش در تمامی‌بازارهای خارجی را دارد ولی باز ممکن است همیشه اینگونه نباشد. به عنوان بخشی از این تعهد شرکتهای مدیریت صادرات در زمینه ارتقای ارزش افزوده می‌کوشند که این خود یعنی زمینه‌های غیر از بازاریابی بین‌المللی را نیز پوشش می‌دهند. شرکت مدیریت صادرات خدمات را در راستای شناسایی و انگیزش تقاضای بازارهای بین‌المللیو همچنین نحوه پردازش و پاسخ صحیح به تقاضای بازارهای خارجی (physical fulfillment activities) و به عبارتی تسهیل تجارت خارجی به بنگاههای تولیدی –صادراتی ارائه میدهد که در نتیجه بنگاههای اقتصادی از ورود به بازارهای جهانی منتفع می‌شوند و شرکت مدیریت صادرات هم از ایجاد رابطه بلند مدت بین صادرکننده و خریدار سود می‌برد وحاصل آن برای کشور هم نیل به یکی از اهداف مهم توسعه یعنی توسعه صادرات غیرنفتی می‌باشد.

 

منبع:

نامه نیوز

آلاتجارت بین المللی امین

کریدور توسعه صادرات و تبادل فناوری

 
 
 
 
 

 

ثبت نام و عضویت میز کار

لینک های مفید

 

 

 

|  
  |
دیدگاه کاربران

 

 

هدیه مالی تیم متفکران نوین مالی در شبکه اجتماعی