تبلیغ 1 اتیه

اقلام تعهدی یک اصطلاح کلی است که شامل هر دو اقلام تعهدی و اقلام معوق حسابداری می گردد. در متون تحقیقی مرتبط با این تحقیق، اقلام تعهدی به دو نوع تفکیک شده است: اقلام تعهدی اختیاری (یا غیرعادی) و اقلام تعهدی غیرِاختیاری (یا عادی). اگرچه چنین تمایزی در عمل به راحتی تمایزِ سیاه از سفید نخواهد بود.


به هر حال اقلام تعهدی اختیار ی ابزار مناسبی برای مدیریت سود بشمار می روند. در ادبیاتِ تحقیقی مدیریت سود، اقلام تعهدی تفاوتِ عایدات (سودخالص) و جریان های نقدی حاصل از عملیات است:


خالص جریان های نقدی عملیاتی- عایدات= اقلام تعهدی

 

سطح قابل انتظار (عادی) اقلام تعهدی که در شرایط عادی بر اساس اطلاعات قابل دسترس سرمایه گذاران برآورد می شود، اقلام تعهدی غیراختیاری نامیده می شود.


اقلام تعهدی اختیاری (غیرعادی) حاصلِ تفریقِ اقلام تعهدی غیراختیاری برآورد شده از کلِ اقلام تعهدی است.

 

اگرچه دربسیاری از تحقیقات کشورهای پیشرفته، برای محاسبه کل اقلام تعهدی از رویکردی قبلی که مبتنی برصورت گردش وجوه نقد است؛ استفاده می شود. ولی این رویکرد در تحقیق حاضر قابل استفاده نبود . دلیل این امر سابقه نسبتاً کوتاه تهیه صورت گردش وجوه نقد در کشور و نیز تغییرات اساسی صورت گرفته در شکل گزارش آن طی همین مدت کوتاه (از سه بخشی به پنج بخشی) بود که موجب بروز محدودیت هایی در کاربرد مدلهای برآوردِ مبتنی بر سری زمانی می گردد.

 

چگونگی انتخاب مدل مناسب برای محاسبه شاخص مدیریت سود

یکی از مهم ترین مراحل این تحقیق انتخاب بهترین مدل از میان مدل های موجود برای محاسبه شاخص مدیریت سود است. برای تعیین اینکه کدامیک از مدلهای موجود برای تجزیه و تحلیل های اصلی تحقیق و آزمون فرضیهها مناسب تر است، معنی داری هر یک از این مدلها به صورت جداگانه و به تفکیک هر صنعت با استفاده از سریهای زمانی و با استفاده از آماره های ضریب تعیین، آماره F سطح معنی داری F و آماره دوربین - واتسون آزمون گردید که با توجه به نتایج، مشخص شد مدل بهینه، مدل کاز نیک است. چون این مدل در مقایسه با سایر مدلها در هر صنعت مقدار ضریب تعیین ('R) و ضریب تعیین تعدیل شده و آماره F بیشتری دارد. این موضوع بیانگر قدرت پیش بینی کنندگی بیشتر این مدل در مقایسه با سایر مدل ها است.

 

 

 

مدل های مورد استفاده برای تعیین اقلام تعهدی اختیاری

مدل هیلی  در مدل هیلی(1985) محاسبه ی اقلام تعهدی اختیاری از راه مقایسه میانگینِ کل اقلام تعهدی (به مقیاس جمع دارایی های دوره ی قبل) دوره های پیشین (دوره برآورد) با دوره رخداد انجام می شود.
 

معرفِ هر یک از سال های تعیین شده به عنوان دوره برآورد:

این مدل یکی از ساده ترین مدل ها برای برآوردِ اقلام تعهدی بشمار می آید. در این مدل فرض می شود سطح تغییرات مورد انتظار در اقلام تعهدی غیراختیاری در طی دوره های مختلف صفر می باشد و از این رو هرگونه تغییری ر ا به مدیریت سود نسبت داده می شود. ولی یافته های برخی از تحقیقات با فرض اصلی این مدل سازگارنیست. تحقیق کَپلان (1985) نشان داد سرمایه در گردش شرکت از شرایط و عملکرد اقتصادی تأثیر می پذیرد.

 

مدل دی آنجلو. مدل دی آنجلو  (1986) از کلِ اقلام تعهدی آخرین دوره (به مقیاسِ مجموع دارایی ها در دوره ی قبل) به عنوان معیار اقلام تعهدی غیراختیاری استفاده می کند.
 

مدل تعدیل شده دی آنجلو. فریدلان  (1994) مدل تعدیل شده دی آنجلو را از طریق افزودن فروش بعنوان متغیر سطح فعالیت به نسخه ی اصلی مدل دی آنجلو معرفی کرد. در مدل اولیه دی آنجلو اقلام تعهدی غیراختیاری تنها بر اساس سطح اقلام تعهدی دوره قبل برآورد می شود؛ در حالی که به باور فریدلان اقلام تعهدی غیراختیاری متأثر از تغییرات سطح فعالیت (فروش) است.
 

مدل جونز. مدل جونز  (1991) بی نیاز از فرض ثابت بودنِ اقلام تعهدی غیراختیاری است. جونز درمدل خود کوشید تا اثرِ تغییرات شرایط اقتصادی را بر اقلام غیراختیاری را تحت کنترل قراردهد. 
 

 

منابع:

sid.ir

سنجش

 
 
 
 
 

 

ثبت نام و عضویت میز کار

لینک های مفید

 

 

 

|  
  |
سعیده تشکری |   1397/11/12 15:13:42   |
0     0
میان تغییرات در سرمایه در گردش (غیر نقدی) و جریان های نقدی رابطه معنی داری وجود دارد، از میان ویژگی های منتخب هر شرکت (نظیر اندازه شرکت، میزان فروش، چرخه عملیاتی و نوسان در اجزای اقلام تعهدی) تغییرات در سرمایه در گردش (غیر نقدی) را می توان به عنوان ابزاری برای ارزیابی کیفیت سود به کار برد؛ و معیار مورد استفاده در ارزیابی کیفیت اقلام تعهدی (که باقی مانده های حاصل از رگرسیون میان تغییرات در سرمایه در گردش و جریان های نقدی هستند) رابطه مثبت معنی داری با پایداری سود دارد.
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
مهدیه محمدی |   1397/11/12 19:17:34   |
0     0
مدل هیلی ١٩٨٥
مدل کپلان ١٩٨٥
دی انجلو ١٩٨٦
جونز ١٩٩١
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
مرتضی باغستانی |   1397/11/13 09:40:52   |
1     0
روشهای حسابداری تعهدی(0زمان شناخت درآمد و هزینه:) بکارگیری این روش، آسان تر،ارزان تر و کشف آن توسط حسابرس سخت تراست
پژوهشهای تئوری حسابداری اثباتی حاکی از ان است که روشهای حسابداری تعهدی اختیاری به عنوان ابزاری برای مدیریت سود مورد استفاده قرار گرفته است
هیلی (1985) دریافت که برای مدیران انتقال سود بین دورهها از طریق تغییر رویهها ازطریق اقلام تعهدی پرهزینه تر است .
شرکت هابه ندرت رویه های حسابداری خود را سالانه تغییر می دهند . برا ی نمونه، تغییر به روش استهلاک خط مستقیم در یک سال معمولاً با تغییر به روش مانده نزولی مضاعف در سالهای بعد همراه نیست. به نظر می رسد مدیران انعطاف پذیری بیشتری برای تغییر اقلام تعهدی دارند.
آن می توانندشناسایی فروش را تسریع کنند یا به تأخیر بیاندازند و مخار ج تعمیرات را سرمایه ای یا هزینه کنند ( الجیفری 2007 ).
مدیران میتوانند سود را با استفاده از روشهای متنوعی دستکاری نمایند، ابزارهای مورد استفاده در رابطه با مدیریت سود، عبارت اند از :الف) دستکاری اقلام تعهدی اختیاری که تأثیر مستقیمی برجریانات نقد ندارند .به عنوان نمونه میتوان به عدم تحقق شرایط استقراض و تغییردر میزان هزینه مطالبات مشکوک الوصول و همچنین تأخیر در کنارگذاشتن داراییهای ثابتی که عمر مفید آنها پایان یافته، اشاره کرد. ب) دستکاری رویدادهای مالی واقعی که باعث تغییر در جریانات نقد و حتی
در بعضی موارد باعث تغییر یافتن اقلام تعهدی میشود مانند کاهش دادن هزینههای تبلیغات به منظور بالابردن سود (رویچوودهاری، 2004).

فری،ی(الج .)022
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
روح اله خزاعی |   1398/04/15 12:05:20   |
0     0
Earning=Accrouals+ CFO
اقلام تعهدی اختیاری + اقلام تعهدی غیر اختیاری= کل اقلام تعهدی
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
دیدگاه کاربران

 

 

هدیه مالی تیم متفکران نوین مالی در شبکه اجتماعی