تبلیغ 1 اتیه

آیا تاکنون برای انجام کارهای شخصی روز آینده خود آنها را دسته‌بندی کرده‌اید؟ اگر اینگونه بوده در حقیقت شما نیز برای مدیریت پروژه کارهای انجام نشده فردا از WBS کمک گرفته‏ اید .دو نوع ساختار شکست کار برای هر پروژه تعریف می‌نماییم:

 

ساختار شکست کار (WBS) چیست ؟
 

۱ - ساختار فیزیکی اقلام قابل تحویل (PCWBS):
ساختار فیزیکی تقسیم کار پروژه (PCWBS), تجزیه سلسله مراتبی و سطح به سطح یک پروژه به اقلام قابل تحویل (Deliverables) است و اقلام قابل تحویل, خروجی هایی هستند که در انتهای پروژه تحویل می‌گردند که می‌توانند محصولات, تجهیزات, ماشین‌آلات، تسهیلات، سخت‌افزار, نرم‌افزار, دستورالعمل ها و مدارک یا مجموعه‌ای از آنها باشند. عناصر PCWBS همیشه با اسم تعریف می‌شوند نه با فعل.


هدف از تهیه این ساختار عبارتست از :
۱- شکستن محدوده کار به اجزاء کوچکتر و قابل‌مدیریت که این اجزاء قابل پیش‌بینی, برنامه‌ریزی. قابل‌ تخصیص به فرد یا افراد مسئول و یا دپارتمان، جهت تشکیل می‌باشند.
۲- ایجاد همزبانی بین صاحبان، پیمانکاران, مشاورین و دست‌اندرکاران پروژه .
۳- به حداقل رساندن احتمال نادیده گرفته شدن بخشی از پروژه .
۴- احراز اطمینان از بررسی تمامی اقلامی که بدون تکرار شدن در انتهای پروژه می‌بایست تحویل گردند .

 

مهمترین رشهای تقسیم و تفکیک اقلام پروژه عبارتند از :

۱- بر اساس واحدهای فیزیکی: یعنی اقلام هر سطح بر اساس مشخصات فیزیکی آن تقسیم‌بندی می‌شوند.
۲- بر اساس تقسیمات جغرافیایی: در صورتیکه پروژه به مکانهایی که در آنها انجام می‌شود بستگی داشته باشد, تقسیم اقلام پروژه بر اساس مکان های جغرافیایی انجام خواهد شد .
۳- بر اساس سلسله مراتب زمانی: در این روش توالی انجام هر فاز پس از دیگری مدنظر قرار می‌گیرد و اقلام قابل تحویل هر فاز پیش‌نیاز انجام فازهای بعدی می‌باشند .
۴- بر اساس ساختار سازمانی: در این روش ساختار پروژه و ساختار سازمانی بر یکدیگر منطبق می‌شوند. به عبارتی اقلام پروژه به واحدهای سازمانی مسئول هر یک شکسته می‌شود. در این روش نام واحدها و سازمان های سهیم در اجرای پروژه در سطح دوم نمودار PCWBS قرار می‌گیرد .
 

قابلیت ها و مشخصات PCWBS عبارتند از :
۱- جمع‌پذیری .
۲- بررسی از بالا به پایین تا محصولی از قلم نیفتد .
۳- هدایت طبیعی برنامه‌ریزی از اقلام به فعالیت ها .
۴- ایجاد زمینه نظارت بر پروژه .
۵- تاکید داشتن بر چیزها (Things) نه فعالیت ها (Activities) .

 

-2 ساختار عملیاتی تقسیم کار پروژه ( FWBS or Functional WBS)

ساختار عملیاتی شکست کار، تجزیه سلسله مراتبی و سطح به سطح عملیات یک پروژه است؛ منظور از عملیات, تلاش و انرژیی است که جهت بدست آوردن اقلام قابل تحویل پروژه موردنیاز خواهد بود؛ این تلاش و انرژی در قالب تخصص ها و رده‌های تخصصی مختلف نمایان و مستند می‌شود. پروژه بایستی به چند مرحله کاملا متمایز دسته‌بندی گردد و چون کلیه فعالیت های خروجی در هر مرحله, ورودی برای مرحله بعدی می‌باشد بایستی کلیه تغییرات در هر مرحله تحت کنترل درآیند .

 

 

منبع:

پایگاه جامع مهندسی صنایع ایران

 

 
 
 
 
 

 

ثبت نام و عضویت میز کار

لینک های مفید

 

 

 

|  
  |
دیدگاه کاربران

 

 

هدیه مالی تیم متفکران نوین مالی در شبکه اجتماعی